Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 11 namen in deze lijst die beginnen met de letter G.
Gemba
(Japans) / Hulpmiddelen & technieken - Praktische organisatieaspecten
'De echte plaats'. Daar waar (of waarvandaan) de IT-service wordt geleverd, waar het werk wordt gedaan (de werkvloer). Hier wordt de waarde toegevoegd (the real place).

Gantt diagram (gantt chart)
Visueel management techniek
Visuele weergave van de structuur en tijdsplanning van een project waarmee inzicht wordt gegeven in de projectduur versus de mijlpalen en de verantwoordelijke en betrokkenen.

Gebrekkige procesinrichting / overbewerking (overprocessing)
Lean IT verspillingsvorm
Processen, activiteiten of transacties die geen waarde toevoegen. Bedrijfsregels die geen bijdrage meer hebben. Redundante gegevens, ongebruikte verslagen, software functies die gebruikers niet nodig hebben. Maar ook het onnodig ingewikkeld zijn van informatiesystemen (complexiteit) en de mate waarin de verschillende functies, waaruit een informatiesysteem bestaat, groot in aantal en afhankelijk van elkaar zijn.

Gedrag & attitude (behaviour & attitude)
Lean IT dimensie
De wijze waarop mensen denken en handelen; een van de belangrijkste succesfactoren.

Gemba wandeling (gemba walk)
Hulpmiddelen & technieken- Praktische organisatieaspecten
Een van de beste manieren om het daadwerkelijke werk te observeren, is de plaats waar het werkelijk gebeurt te bezoeken en de (niet) doorstroming van het werk waar te nemen. 'go and see the gemba'

Gemeenschappelijke prestatiemaatstaven (shared performance measures)
Managementaspect
Maatstaf voor een bepaalde prestatie-indicator, die gemeenschappelijk worden gedeeld.

Gestandaardiseerd werk
Hulpmiddelen & technieken - Praktische organisatieaspecten
Een overeengekomen set van (werk)procedures die op een effectieve wijze mensen en middelen combineert. Het doel is te zorgen voor kwaliteit, efficiëntie, veiligheid en voorspelbaarheid. Het zorgt voor een routine van repeterende taken en biedt een basis voor verbetering. Gestandaardiseerd werk is een verzameling van de meest bekende best practices (tot dat moment), om het werk te doen.

Governance
Managementsysteem
Het ondersteunen van de collectieve set van procedures, beleid, rollen en verantwoordelijkheden alsook de organisatorische structuren die nodig zijn voor een effectieve besluitvorming (het formele of informele, transparante of mysterieuze besturingsmechanisme).

Groepsgeoriënteerde Kaizen
Kaizen-aanpak
Gericht op het werk binnen hetzelfde team, als een permanente aanpak, weergegeven als kwaliteitscontrole (quality control - QC). De groep gebruikt kwaliteitscontrolecycli en verschillende instrumenten om problemen op te lossen. Primair gericht op het verbeteren van werkmethoden, routines en procedures.

Grondoorzaak (root cause)
Prestatieaspect
De uiteindelijke reden / oorzaak voor een gebeurtenis of een conditie.

Grondoorzaak analyse (root cause analysis - RCA)
Analyse-hulpmiddel
Het onderzoeken van de fundamentele oorzaken van een probleem, in tegenstelling tot het analyseren van symptomen.

Supported by