Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 10 namen in deze lijst die beginnen met de letter H.
Hansei
Kaizen-aanpak
De persoonsgerichte Kaizen. Het erkennen van een eigen fout en vervolgens verbetering beloven. Het houdt een diepe persoonlijke reflectie in.

Hejjunka
(Japans) / Prestatieaspect
'Gladstrijken of op niveau brengen'. Nivelleringsproces, gericht op het minimaliseren van de impact van pieken en dalen in de klantvraag, om zo een consistente doorstroming te bereiken. Het betreft het niveau van productievolume en het niveau van productie-variëteit.

Histogram
7QC-hulpmiddelen
Synoniem: Frequentiediagram (kolomdiagram of staafdiagram)
Wordt gebruik om een frequentieverdeling van data grafisch weer te geven. Een kolomdiagram heeft een verticale oriëntatie en een staafdiagram een horizontale oriëntatie. Gestapelde diagrammen worden vooral gebruikt wanneer het totaal of de onderlinge verdeling van belang is.
Geeft aan hoe vaak een bepaalde waarde in een meting voorkomt en hoe de verdeling is van de verschillende waarden. Het geeft de tendens en de variabiliteit van een gegevensreeks.

Humanware
Managementaspect
Een van de drie bouwblokken van een organisatie. Het betreft alles wat de mens helpt bij het gebruik en het waarnemen van een IT-service, bijvoorbeeld instellingen en indicatoren.
Product, Process, People (mensen)
Hardware, Software, Humanware (volgens Maasaki Imai)

Handelingen (motion)
Lean IT verspillingsvorm
Zoeken naar informatie, opnieuw invoeren van gegevens, overmatige toetsaanslagen, regelmatig wisselende prioriteiten, een overdaad aan overdracht van gegevens tussen processen, wachttijden tijdens het uitvoeren van een rapport of laadtijden bij het importeren van platte bestanden.

Her-werk (re-work)
Prestatieaspect
Activiteiten die nodig zijn om gebreken aan een IT-service te verhelpen, met als doel om (alsnog) aan de eisen te voldoen.

Hoshin Kanri
(Japans) / Hulpmiddelen & technieken - Generieke organisatieaspecten
'Richtinggevend management'. Hoshin betekent 'richting of ‘naald’, zoals in een kompas; en Kanri betekent "het management". Hoshin Kanri is dan ook het beste aan te geven als "richtinggevend management ", met een focus op "nieuwe" of "doorbraak" doelstellingen. Het betreft het inzetten van strategie (strategy deployment), als een managementsysteem, om het dagelijks werk af te stemmen en op lijn te brengen met deze strategie; ook bekend als het inzetten van beleid (policy deployment).

Hoshin planning
(Japans) / Managementsysteem
Gebaseerd op Hoshin (kompas) Kanri (beleid / sturing). Weergave die er voor zorgt dat alles binnen de organisatie op elkaar afgestemd is, met als doel de gekozen richting. De stappen zijn:
1. Kies het doel
2. Stem de organisatie af
3. Implementeer het plan van aanpak
4. Onderzoek de resultaten en pas waar nodig verbeteringen toe

Huidige staat schema (current state map)
Waardestroomaspect
Een weergave van een huidige of bestaande werkstroom, proces of waardestroom.
Onderdeel van Waardestroomschema.

Huidige stand van zaken Lean (state-of-the-art Lean)
Managementaspect
De huidige stand van zaken over hoe tegen Lean wordt aangekeken, om goede kwaliteit te leveren, op tijd en tegen de laagst mogelijk kosten.

Supported by