Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 6 namen in deze lijst die beginnen met de letter N.
Net op tijd (just in time - JIT)
Prestatieaspect
‘Net op tijd’ of ‘zo laat mogelijk’, gericht op het maken van een kwaliteitsresultaat, in de hoeveelheid die nodig is, als dat nodig is. Het kenmerkt datgene wat opgeleverd dient te worden, op een juiste wijze, precies op het juiste tijdstip en in een exact benodigde hoeveelheid.

Niet waarde toevoegend (non-value-added - NVA)
Tijdsbestedingscategorie
Activiteiten die geen waarde toevoegen in de waardestroom, vanuit het perspectief van de demandorganisatie. Een specifieke categorie is 'noodzakelijk maar voegt geen waarde toe'; NNVA.

Nivellering (leveling)
Prestatieaspect
Afvlakken van de vraag oftewel het verspreiden van de pieken en dalen over de tijd.

Noodzakelijk niet waarde toevoegend (necessary non‐value‐added - NNVA)
Tijdsbestedingscategorie
Activiteiten die geen waarde toevoegen in de waardestroom, vanuit het perspectief van de demandorganisatie, maar die per se nodig zijn. Dit kan onder meer wet-en regelgeving zijn, alsmede bepaalde interne bedrijfsprocessen.

Normaliseren (-Doen-Controleren-Acteren) / Standarize-Do-Check-Act
Continue service- / kwaliteitsverbetering
De eerste keer dat de PDCA-cyclus wordt doorlopen. Er wordt dan begonnen met het standaardiseren en normaliseren (een norm stellen) van het werk.
Zie verder Deming-cyclus

Nul fouten (zero defect - ZD)
(Ph. Crosby) / Prestatieaspect
Een persoonlijke houding om het werk in één keer goed te doen, zonder fouten. Het geeft het foutpreventie niveau waarbinnen alle output blijft, binnen de specificatielimieten. Het streven is nul fouten tijdens de realisatie. Het is gericht op het verminderen van fouten door preventie en het motiveren van de mensen om deze fouten te voorkomen, door het ontwikkelen van een constant, bewust verlangen om het werk in één keer goed te doen.

Supported by