Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 12 namen in deze lijst die beginnen met de letter O.
Output
Waardestroomaspect
Producten of diensten die ontstaan ​​als gevolg van een waardestroom of een proces.

Onbenutte creativiteit en capaciteit (non-utilized talent)
Lean IT verspillingsvorm
Het onvoldoende betrokken en gemotiveerd zijn van medewerkers, het onvoldoende aanwezig hebben van de benodigde capaciteit op het juiste moment of de zin van iets nieuws zien (kansen of oplossingen voor problemen) of zelfs het onvoldoende verantwoordelijkheid nemen voor basistaken.

Onbuigzaamheid (inflexibility)
Managementaspect
Het onvermogen om, met een bepaalde resource, niet aan de vraag van de klant te kunnen voldoen. Bijvoorbeeld, je hebt voldoende medewerkers, maar ze hebben niet de juiste vaardigheden om aan de huidige vraag van de klant te werken.

Onderhanden werk (work in progress - WIP)
Waardestroomaspect
Werk waar uren en / of middelen in is geïnvesteerd, maar dat nog niet is afgerond. Veelal een IT-service in ontwikkeling en nog niet geheel geleverd is of kan worden.

Oorzaak en gevolg diagram (cause and effect diagram)
7QC-hulpmiddelen
Zie Visgraatdiagram

Op tijd leveren (on-time delivery)
Waardestroomaspect
Een succesmaat, voor het leveren (of distribueren) op het toegezegde moment.

Operationele procesefficiency (operational process efficiency - OPE)
Waardestroomaspect
De mate van procesefficiëntie (of een reeks van processen). Of het nu gaat om de mate van succes van de verwerking binnen een organisatie, de kosten-effectiviteit van een markt, of de erosie van de inkomsten door kosten.

Operationele uitmuntendheid (operational excellence)
Managementaspect
Een filosofie voor leiderschap, teamwerk en probleemoplossing, die leidt tot continue verbetering. Centraal staan de klant, bevoegdheid bij de medewerkers en het optimaliseren van activiteiten.

Organisatie (organization)
Lean IT dimensie
Alle aspecten die verband houden met de manier waarop de organisatie is gestructureerd i.d.z.v. transparantie over de doelstellingen en de prestaties ten opzichte van deze doelstellingen.

Outsourcing
Leveringsstrategieën (sourcing)
Serviceverlening met een enkel contract met één supplyorganisatie, van een goed en duidelijk beschreven (volledige) IT-service die buiten de deur is geplaatst.

Overbewerking
Lean IT verspillingsvorm
Zie Gebrekkige procesinrichting

Overproductie (overproduction)
Lean IT verspillingsvorm
Dit betreft meer dan wat de (interne) klant vraagt. Het produceren van overtollige gegevens, rapporten, analyses of een teveel aan vergaderingen, e-mails of documentatie, informatiesysteem waarschuwingen etc., die niet worden gelezen, opgevolgd of waar niet op wordt gereageerd; overproductie leidt in ieder geval tot verspilling van tijd en moeite.

Supported by