Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 26 namen in deze lijst die beginnen met de letter P.
Proces
Managementaspect
Een reeks activiteiten die in de juiste volgorde, op het juiste moment en op een correcte wijze uitgevoerd dienen te worden, om waarde te creëren voor de demandorganisatie.

Paradigma
Managementaspect
Een referentiekader als fundamenteel idee over de werkelijkheid, vaak onbetwist en moeilijk te veranderen. Weergave van bepaalde vormen, als een model of voorbeeld dat laat zien hoe iets werkt.

Poka Yoke
(Japans) / Prestatieaspect
'Een onbedoelde fout voorkomen'. Maatregelen die voorkomen dat er fouten worden gemaakt. Het doel is de kans op fouten in processen te minimaliseren. Een Poka Yoke is bij voorkeur een simpel mechanisme en hoeft niet duur te zijn, zo lang ze de fouten maar voorkomen.

Procedure
Managementaspect
Betreft een overeengekomen beschrijving van een logisch samenhangende serie activiteiten onder vermelding van de bijbehorende uitvoerende partijen. Een procedure geeft aan wie doet wat, vaak nog aangevuld met waarmee en wanneer, en met welke trigger. Een belangrijk kenmerk van een procedure is dat deze bij verschillende organisaties verschillende vormen aanneemt (organisatieafhankelijk).

Pareto diagram (80 / 20 analyse)
(Wilfredo Pareto) / 7QC-hulpmiddelen
Visuele weergave om inzichtelijk te maken wat de belangrijkste aspecten (in volgorde van groot naar klein) zijn in een gegeven situatie.

Pareto principe
(Wilfredo Pareto) / 7QC-hulpmiddelen
Het pareto-principe (80/20 regel) is erop gebaseerd dat 20% van de problemen 80% van de impact bepaalt of door het doen van slechts 20% van het werk wordt 80% van het resultaat gegenereerd. Pareto wordt vaak gebruikt om de performance van een bepaald proces te optimaliseren of om kosten te reduceren. Een blik op een Pareto verschaft direct inzicht en maakt duidelijk waaraan gewerkt moet worden.

Partnership
Leveringsstrategieën (sourcing)
Formele strategische samenwerking tussen twee of meer organisaties om samen te werken aan goed en duidelijk beschreven onderdelen van serviceverlening. Nadruk ligt op het benutten van kritieke expertise of kansen in de markt.

PDCA / Plan-Do-Check-Adjust cycle
Continue service- / kwaliteitsverbetering
Zie Deming-cyclus

PDSA / Plan-Do-Study-Act cycle
(Walter Shewhart) / Continue service- / kwaliteitsverbetering
De originele weergave is Study (onderzoeken).
Zie verder Deming-cyclus

Perfectie (perfection)
Lean Thinking-principe / Lean IT ‘vijfstaps denkproces’
Het (nooit eindigende) streven naar volledige verwijdering van verspilling (niet waarde toevoegende activiteiten). Doel is ervoor te zorgen dat alle activiteiten in een waardstroom ook daadwerkelijk waarde creëren en er sprake is van nul fouten (of defecten), of zo dicht mogelijk bij nul. Gerelateerd aan continue verbetering.

Prestatie (performance)
Lean IT dimensie
De mogelijkheid om gedefinieerde doelen, met betrekking tot klantwaarde, in tijd gezien te bereiken.

Prestatieanalyse
Analyse-hulpmiddel
Zie Kwaliteitsverbetering

Prestatiedialoog (performance dialogue - PD)
Prestatieaspect
Definieert een bepaald object met een bepaald doel, het biedt ondersteuning en het evalueert behaalde resultaten met als doel te weten wat er speelt. Het is gericht op feedback en coaching, en evalueert behaalde resultaten. Bijvoorbeeld een prestatiedialoog tussen leidinggevende en medewerker. Van belang zijn de aspecten: op feiten gebaseerd, actiegericht, constructief & uitdagend en doelgericht.

Prioritering en besluitvorming
Hulpmiddelen & technieken - Generieke organisatieaspecten
Op basis van een ondersteunend prioriteringsmechanisme wordt aangeven wat het belangrijkst is en dus het eerst moet gebeuren. Hiermee kan een keuze worden gemaakt tussen verschillende mogelijkheden en kan worden gekomen tot een bepaald, gemotiveerd besluit. Besluitvorming wordt ook wel als prioriteringsmechanisme beschouwd om iets goedkeurt of afwijst, op basis van specifieke criteria.

Proactief gedrag
Lean IT principe
Onderdeel van Laag B: Houding, als een manier van doen
Elke dag op zoek naar verbetermogelijkheden.

Probleemoplossend proces (problem-solving process)
Waardestroomaspect
Een formele, gestructureerde aanpak voor het oplossen van een probleem.

Proces (process)
Lean IT dimensie
De splitsing in uitvoerende activiteiten (de afhandeling) en activiteiten met betrekking tot de voortgang van het proces (de beheersing).

Proces-Kaizen
Kaizen-soort
Wordt uitgevoerd door teams en individuen en is geconcentreerd op het verminderen van verspilling in specifieke aandachtsgebieden binnen de waardestroom.

Procesdoorvoer (process throughput)
Waardestroomaspect
Het aantal (volume) verwerkingen binnen een proces, binnen een bepaald tijdsbestek.

Procesverbetering (process improvement)
Continue service- / kwaliteitsverbetering
Het beheersen van een proces, het verbeteren van de kwaliteit die het voortbrengt en het (veelal) verlagen van kosten die ermee gepaard gaan. Dit kan door het verminderen of voorkomen van verspilling en / of fouten.

Procesweergave (process maps / flow, deployment)
Visueel management
Een visuele weergave van de opeenvolgende stroom van een proces. Geeft potentiële kansen voor mogelijke verbetering. Voorbeeld is het ITICO-model.

Productie doorstroming (production flow)
Waardestroomaspect
Doorstroming betreft een continue beweging van activiteiten. Wanneer een activiteit is voltooid begint de volgende activiteit onmiddellijk of in ieder geval met zo minimaal mogelijke verspilling.

Productiviteit (productivity)
Managementaspect
Weergave van de verhouding tussen de inspanningen en de resultaten, vaak per medewerker uitgedrukt.

Project-, programma- en portfoliomanagement
Managementsysteem
Integrale besturingsondersteuning van de veranderings- en verbeteringsactiviteiten over de hele organisatie heen. Hiermee wordt de organisatiestrategie geïmplementeerd.
• Portfolio Management is gericht op de strategie en de strategische besluitvorming in het portfolio van projecten en programma's;
• Programma Management is gericht op resultaat (outcomes/benefits) en de oplevering van resultaten en benefits door projecten en programma's;
• Project Management is gericht op projectoutputs (deliverables) en de oplevering van deze resultaten door projecten.

Projecthandvest (project charter)
Managementaspect
De overeenkomst tussen de champion en de change agent, met een weergave van de wederzijdse verwachtingen. Het definieert alle interacties van het Lean IT Verbeterproject en de stappen voor een succesvolle afronding.

Psychologie van verandering
Managementaspect
Iemand die een organisatieverandering ondergaat doorloopt een aantal stadia. Dit is geen lineair proces, maar een proces dat qua duur en volgorde kan verschillen. Ook niet iedereen zal met hetzelfde tempo door een stadium gaan. Zie verder 5-stadia van rouw.
Met het doorlopen van het 8-stappenplan voor organisatieverandering van Kotter kan falen worden voorkomen. Zie verder 8-stappenplan.

Supported by