Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 23 namen in deze lijst die beginnen met de letter S.
SIPOC
Waardestroomaspect
Een techniek waarmee wordt aangegeven hoe een bepaald proces ondersteunend is aan de demandorganisatie. Staat voor suppliers, inputs, process, output en customers (leveranciers, input, proces, output, klant).

S-curve
Visueel management
Een visuele weergave die de groei toont van een variabele in termen van een andere variabele, vaak uitgedrukt in tijdseenheden.

Six Sigma
Managementaspect
Een maatstaf voor de kwaliteit die wordt nagestreefd, in de buurt van perfectie. Het is een systematische, data-gedreven aanpak voor het elimineren van fouten, door het uitvoeren van statistische analyses ter verbetering van de operationele prestaties.

Snelle winst (quick hit)
Managementaspect
Een actie die onmiddellijk kan worden genomen om snel een voordeel op te leveren.

Spreidingsdiagram
7QC-hulpmiddelen
Synoniem: verstrooiingsdiagram of scatter diagram
Visuele weergave van de correlatie (het patroon) tussen 2 variabelen, die worden verondersteld een bepaalde verbondenheid te hebben.

Staafdiagram
7QC-hulpmiddelen
Zie Histogram

Standaard operationele procedure (standard operating procedure)
Managementaspect
Schriftelijke instructie die voor een maximale veiligheid en operationele efficiëntie zorgt in de werkomgeving. Bedoeld voor de uniformiteit in eisen voor de operationele uitvoering van plannen, regelgeving, compliance en beleid.

Standaarden (standards)
Managementaspect
Betreft een beschrijving met erkende afspraken, specificaties, normen / criteria. Het zijn geen 'wetten' maar ‘best practices’ en bieden duidelijkheid en vertrouwen.
Een open standaard is een norm (of standaard) die publiek beschikbaar is. De norm bestaat dan uit specificaties van een bepaald type product of dienst.

Standaardisatie (standarisation)
Continue service- / kwaliteitsverbetering
Zegt iets over de mate waarin iets in gelijke gevallen of situaties een zelfde betekenis heeft en op dezelfde wijze wordt toegepast.
Zie ook Normaliseren

Standvastigheid van het doel
Lean IT principe
Onderdeel van Laag A: Een solide basis
De leiding stuurt de verandering in overeenstemming met de doelstellingen voor de lange termijn.

Stapelen & Wachtrij (batch & queue)
Managementsysteem
Een push productiemodel waar iets wordt gemaakt, voordat er om wordt gevraagd, in een bepaalde hoeveelheid. Na de productie wordt het resultaat opgeslagen (wachtrij / queue) in voorraadvorm, tot er om wordt gevraagd.

Stem van de gebruikersorganisatie (voice of the customer - VoC)
Lean IT factor
Beschrijft de behoeften en eisen van de (eind)gebruikers binnen de demandorganisatie, die primair van belang zijn voor de levering en het gebruik van de IT-service(s).

Stem van de klantorganisatie (voice of the business - VoB)
Lean IT factor
Beschrijft de behoeften en eisen van de belangrijkste stakeholders van de demandorganisatie, bijvoorbeeld marktaandeel, groei en winstgevendheid.

Stem van de leverancier (voice of the supplier - VoS)
Lean IT factor
Betreft de verantwoordelijkheid voor het leveren van onderliggende producten of diensten, benodigde zijn voor de levering van de IT-service

Stem van de medewerker (voice of the employe - VoE)
Lean IT factor
Betreft persoonlijk eigenaarschap en -leiderschap, en het gevoel van verantwoordelijkheid dat rechtstreeks bijdraagt aan het succes.

Stem van het proces (voice of the process - VoP)
Lean IT factor
Betreft het evalueren hoe goed of slecht het proces presteert.

Strategie-invoering
Managementsysteem
De implementatie in de organisatie van een nieuw beleid, voortvloeiend uit strategische beslissingen. Het nieuwe beleid heeft een zodanige impact dat relevante onderdelen van de organisatie erdoor worden beïnvloed. Het fungeert als een kompas om de dagelijkse activiteiten af te stemmen op de strategie.
Zie ook Project-, programma- en portfoliomanagement, Hoshin Kanri & Catchball

Streven naar perfectie
Lean IT principe
Onderdeel van Laag A: Een solide basis
Continue verbetering naar perfectie. Mensen zien het verschil niet meer tussen het uitvoeren van het werk dat wordt gedaan, het verbeteren van het werk dat wordt gedaan, en het verbeteren van zichzelf.

Stroomafwaarts (downstream)
Waardestroomaspect
Bezien vanaf een bepaald referentiepunt vinden stroomafwaartse processen / activiteiten plaats na het referentiepunt (bijvoorbeeld het resultaat van een bepaalde handeling ten behoeve van de klant is ´stroomafwaarts´ aan de handeling zelf). Stroomafwaartse processen / activiteiten ´onttrekken´ informatie uit strooomopwaartse processen / activiteiten. De stroom loopt af, richting de klant.

Stroomdiagram
7QC-hulpmiddelen
Synoniem: flowdiagram
Visuele weergave van de belangrijkste stappen van een proces. Het geeft inzicht in het volledige proces, de kritieke fasen, de probleemgebieden en het toont de relaties tussen de verschillende stappen in een proces.

Stroomopwaarts (upstream)
Waardestroomaspect
Bezien vanaf een bepaald referentiepunt vinden stroomopwaartse processen / activiteiten plaats voorafgaand aan het referentiepunt (bijvoorbeeld het ontvangen van een verzoek van de klant tot een bepaalde handeling is 'stroomopwaarts' aan de handeling zelf ). Stroomafwaarts processen / activiteiten ´onttrekken´ informatie uit stroomopwaartse processen / activiteiten. De stroom loopt af, richting de klant.

Systeem-Kaizen (waardestroom verbetering)
Kaizen-soort
Gericht op het verbeteren van de totale waardestroom door het verstrekken van informatiestromen en gericht op het management. Dit wordt ook Kaikaku genoemd.

Systeemdenken
Lean IT principe
Onderdeel van Laag C: Perspectieven van bewustwording
Het begrijpen van de volledige waardestroom maakt het mogelijk om het totaal te (over)zien en het creëert een soepele procesdoorstroming.

Supported by