(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)
Lean IT
Synoniem: Check sheet
Het gestructureerd verzamelen en analyseren van gegevens.
De netto beschikbare realisatietijd gedeeld door de geschatte klantvraag. Het geeft het tempo van een proces aan, om te voldoen aan de klantvraag.
Wanneer een servicedesk 900 oproepen verwacht en er zijn 27.000 seconden beschikbare werktijd, dan is de takttijd 30 seconden per gesprek.
Activiteiten die echt iets toevoegen, in de ogen van de demandorganisatie en bereid is hiervoor te betalen.
Een analyse om activiteiten met toegevoegde waarde onder te verdelen in hoge en lage toegevoegde waarde activiteiten. Hiermee kan worden gefocused op die activiteiten die echt iets toevoegen aan de klanttevredenheid.
Een weergave van een ideale (mogelijk verbeterde), toekomstige werkstroom, proces of waardestroom.
Onderdeel van Waardesctroomschema
Gericht op ofwel stilstand van middelen (dit dient te allen tijde voorkomen te worden) dan wel het uiterste halen uit de middelen, door deze continue door te blijven ontwikkelen.
Gericht op het verbeteren van de betrouwbaarheid van middelen door het verminderen van de frequentie van storingen en defecten, gedurende de hele levensduur. Het gaat om basiszaken zoals routine-onderhoud, ontwikkelen van elementaire housekeeping, probleemoplossende vaardigheden, en activiteiten om nul storingen te bereiken.
De specifieke doorontwikkeling van Lean manufacturing
Een geïntegreerde systeem, ontwikkeld door Toyota, dat de management filosofie en praktijk omvat. TPS organiseert de productie en de logistiek, met inbegrip van de interactie met leveranciers en klanten. Het systeem is een belangrijke voorloper van de meer generieke “Lean manufacturing”. oorspronkelijk werd het systeem “Just In Time productie" genoemd.
Het transformatieplan van een organisatie(onderdeel); bij voorkeur beschreven met behulp van een A3, dit is de routekaart voor het uitvoerende niveau, voor een bepaalde periode.
De mate waarin een organisatie naar buiten toe inzicht geeft in hoe intern wordt gehandeld; de mate waarin de buitenmuren van de organisatie transparant zijn zodat klanten en anderen een blik naar binnen kunnen werpen. Hiermee wordt verzekerd dat er een focus is op het continu verbeteren van de mogelijkheid om waarde te leveren. Transparantie helpt bij het streven naar perfectie, omdat transparantie voor nuttige feedback zorgt en feedback nodig is om te begrijpen waar levering niet aan de verwachtingen voldoet.