Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 15 namen in deze lijst die beginnen met de letter V.
Variabiliteit (variability)
Verspillingcategorie
'Muri'. Variatie in de output van een proces, in kwaliteit en de hoeveelheid vraag.

Verbeterbord
Visueel management techniek
'Bord' dat de huidige problemen weergeeft alsook de follow-up als oplossing of aanpak voor het probleem. Het verbeterbord wordt tijdens de wekelijkse reflectiebijeenkomst besproken en geprioriteerd.

Verspilling (waste)
Lean IT kernaspect
Synoniem: Muda, en geen waarde toevoegende activiteiten.
De middelen die verbruikt worden door inefficiënte of bij niet-essentiële activiteiten; voegen geen waarde toe. "Elk aspect van een taak of activiteit die geen waarde toevoegt aan de IT-service, zoals gedefinieerd door de demandorganisatie."
De 8 elementen van Lean IT verspilling zijn:
• Overproductie (overproduction)
• Defecten / Fouten (defects)
• Transport (transportation)
• Wachttijden / Vertraging (delays)
• Voorraden (inventory)
• Handelingen (motion)
• Gebrekkige procesinrichting / overbewerking (overprocessing)
• Onbenutte creativiteit en capaciteit (non-utilized talent)

Verstrooiingsdiagram (scatter diagram)
7QC-hulpmiddelen
Zie Spreidingsdiagram

Vertraging
Lean IT verspillingsvorm
Zie Wachttijden

Verwerkingstijd
Tijdsbestedingsaspect
De tijd dat wordt gewerkt aan een bepaalde handeling.

Verwijderen van verspilling (elimination of waste)
Managementfilosofie
Het absolute doel waarnaar binnen Lean IT wordt gestreefd.
Toyota creëerde hiertoe twee pijlers: 'Jidoka' of autonomation (automatisering op een menselijke wijze) en het 'just-in-time' principe

Visgraatdiagram
7QC-hulpmiddelen
Synoniem: Oorzaak en gevolg-diagram, cause & effect diagram, of Ishikawa-diagram

Visualiseren (visualization)
Visueel management
Het in een oogopslag visueel weergeven van het gehele proces. Het belangrijkste criterium is dat visualisatie een manier is iets te leren van de weergegeven gegevens. Elke transformatie van niet-gewone gegevens laat bepaalde informatie weg. Er dient op z'n minst een aantal relevante aspecten opgenomen te zijn en de visualisatie dient tevens voldoende herkenbaar te zijn.

Visueel management
Managementsysteem
Duidelijke in het oog springende en herkenbare visuele middelen, in plaats van teksten of andere schriftelijke weergaven, met als doelstelling om de efficiency en duidelijkheid van informatie te vergroten. Het doel is om tot snelle inzichten te komen zodat acties kunnen worden uitgezet waarmee prestaties kunnen worden verbeterd.

Visuele controle
Visueel management
Op basis van alle activiteitsindicatoren van een proces kan in een oogopslag de huidige status worden bepaald. Het doel is om een abnormale conditie weer te geven.

Voorraden (inventory)
Lean IT verspillingsvorm
Een overdaad aan informatie waardoor zoek en versiebeheer problemen ontstaan, overmatige achterstanden, werk in uitvoering, overproductie van rapporten die vervolgens gearchiveerd worden of het hand-haven van allerlei coderingen die niet meer worden gebruikt.

Vraagmanagement (demandmanagement)
Managementsysteem
Algemeen gesteld: het actief bezig zijn met de klanten binnen de demandorganisatie, door het identificeren en prioriteren van de eisen.
• Met betrekking tot informatievoorziening: het bepalen van de behoefte aan IV, de besluitvorming erover en het vormgeven ervan in een te realiseren IV.
• Met betrekking tot IT-services: het creëren van inzicht in, het anticiperen op en het beïnvloeden van de vraag naar IT-services.

Vraagsturing (pull)
Lean Thinking-principe / Lean IT ‘vijfstaps denkproces’
Lean: Dit betreft een vraaggestuurde keten van processtappen. De keten begint met de gespecificeerde vraag van de demandorganisatie en resulteert in een reactie. Elke leveringsstap en elke (logistieke) keten is in wezen een aaneenschakeling van processen of processtappen die telkens op basis van vraag wordt getriggerd.
Lean IT: De demandorganisatie controleert de kwaliteit van de informatieondersteuning op basis van de eisen en wensen die rechtstreeks voortvloeien uit de informatievraag vanuit de primaire bedrijfsactiviteiten. Bovendien hebben andere ondersteunende (bedrijfs)activiteiten ook invloed op de informatievraag.

Vraagsturingssysteem (pull system - kanban)
Managementsysteem
Niemand in de processtroom zal 'stroomopwaarts' een actie ondernemen voordat de demandorganisatie hiertoe 'stroomafwaarts' (real-time) om vraagt. Met andere woorden, er wordt niets ondernomen voordat er om wordt gevraagd en nodig is, wanneer het nodig is wordt het zeer snel gerealiseerd.

Supported by