Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 11 namen in deze lijst die beginnen met de letter W.
Weekbord
Visueel management techniek
'Bord' dat wordt gebruikt om informatie te delen, over de teamprestaties van de vorige week en de doelstellingen voor de komende week. Het weekbord wordt tijdens de wekelijkse reflectiebijeenkomst besproken met het hele team en gefaciliteerd door de manager.

Waarde (value)
Lean Thinking-principe / Lean IT ‘vijfstaps denkproces’
Betreft de eisen die een klant heeft met betrekking tot de IT-service die wordt geleverd of geleverd dient te worden, op het juiste moment tegen een correcte prijs. Waarde betreft ook wat de klant wil en bereid is voor te betalen. Waarde omvat veelal aspecten zoals: kwaliteit, bruikbaarheid, functionaliteit, capaciteit, esthetiek, tijdigheid of beschikbaarheid, prijs, etc.

Waarde toevoegende activiteiten
Tijdsbestedingscategorie
Zie Toegevoegde waarde activiteiten

Waardestroom (value stream)
Lean Thinking-principe / Lean IT ‘vijfstaps denkproces’
Dit is een end-to-end proces dat wordt getriggerd door de klant / gebruiker en zorgt ervoor dat de gewenste waarde zo snel mogelijk wordt geleverd. Een waardestroom is samengesteld uit alle levenscycli van processen (NVA & NNVA activiteiten) die nodig zijn om IT-services van concept tot klant tot stand te brengen.
"De som van alle activiteiten die nodig zijn (input omzetten naar output) voor het leveren van de IT-service aan de demandorganisatie."

Waardestroom analyse (value stream analysis)
Analyse-hulpmiddel
De analyse die leidt tot de identificatie en kwalificatie van alle specifieke activiteiten (VA, NVA & NNVA) in een waardestroom. Resultaat is het opstellen van mogelijke ideale en realistische toekomstige situaties en het opstellen van een werkplan om de nieuwe waardestroom te implementeren.

Waardestroomschema (value stream mapping - VSM)
Hulpmiddelen & technieken - Praktische organisatieaspecten
Visualiseren van de procestappen binnen een waardestroom. Wordt gebruikt om de huidige waardestroom te beheren en nieuwe te implementeren. Op basis van de huidige waardestroom wordt veelal een analyse gemaakt op basis waarvan aanbevelingen worden gedaan.

Wachtrijsysteem (queuing system)
Managementsysteem
In het algemeen is een wachtrij een rij die staat te wachten om te worden behandeld, meestal in een sequentiële volgorde, te beginnen bij het begin. In de IT betreft het vaak een opeenvolging van (wachtend) werk, dat (nog) moet worden verricht. De mogelijke factoren, regelingen en processen met betrekking tot wachtrijen staat bekend als wachtrijtheorie.
Een wachtrijsysteem betreft over het algemeen, als het een klant betreft, de vraag naar een bepaalde service, het wachten indien de service niet direct kan worden geleverd en het verstrekken op het moment dat de service is geleverd.

Wachtrijtheorie (queuing theory)
Analyse-hulpmiddel
De wachtrijtheorie onderzoekt elk onderdeel van het wachten in een bepaalde rij om te worden 'bediend'. Het doel is om de wachttijden te verminderen en het aantal verwerkingen positief te ontwikkelen.
Voorbeelden: een snellere klantenservice, het verbeteren van de doorstroming, het efficiënter verzenden van orders, het ontwerpen van systemen et cetera.

Wachttijden / vertraging (delays)
Lean IT verspillingsvorm
Dit is waar potentieel de meeste verspilling ontstaat. Systeemuitval, onnodige stappen en overdrachtsmomenten. Maar ook de tijd die is gemoeid om wijzigingen in beleid door te voeren in allerlei documentatie. Het kan veel tijd vragen om documentatie te ontwerpen, te beoordelen, af te tekenen en te publiceren.

Werk in uitvoering (work in progress - WIP)
Waardestroomaspect
Het aantal items waar aan wordt gewerkt; deze zijn in uitvoering in het proces. Bijvoorbeeld incidenten die de IT-service nog niet hebben hersteld of wijzigingen die in behandeling zijn.

Werkomgeving
Hulpmiddelen & technieken - Generieke organisatieaspecten
Zodanig gekozen omstandigheden dat er op een proactieve wijze kan worden gewerkt en er sprake is van een visuele werkplek.
• De manier waarop activiteiten zijn georganiseerd en hoe wordt gewerkt (mentale omgeving)
• De manier waarop de verschillende activiteiten worden ondersteund (fysieke omgeving)
• De wijze waarop informatie is georganiseerd (virtuele omgeving)

Supported by