5x waarom

Andere benaming: 5 Why’s

Doel

Een manier om mensen aan te zetten na te denken over de diepere oorzaken van een probleem. Het voorkomt dat een team tevreden is met oppervlakkige oplossingen die het probleem niet op de lange termijn oplossen.

Beschrijving

Het is geen verplichting om vijfmaal de waarom-vraag te stellen. Soms kan een oorzaak al in beeld zijn na twee of drie waarom-vragen. Het kan ook voorkomen dat de waarom-vraag meer dan vijf keer moet worden gesteld. Stop wanneer een mogelijke (en waarschijnlijke) oorzaak is gevonden, waarop het team kan handelen.

Gebruik

  • Selecteer een ‘willekeurige’ oorzaak (vanuit een oorzaak-gevolgdiagram, of een lange staaf in een Pareto-diagram). Zorg ervoor dat iedereen het zelfde, gemeenschappelijke, begrip heeft van wat de betreffende oorzaak betekent. (Waarom 1)
  • Vraag: `Waarom is dit gebeurd?’ Of: `Waarom is dit een gevolg Waarom 2)
  • Selecteer een van de redenen die bij de tweede waarom-vraag is genoemd en vraag vervolgens: `Waarom doet deze reden zich voor?’ (Waarom 3)

Ga zo door totdat iedereen het gevoel heeft dat een potentiële oorzaak is gevonden.

Reageren niet meer mogelijk.

Supported by