Affiniteitdiagram

Doel

Een manier om een ​​groot aantal ideeën, feiten, meningen en vraagstukken te organiseren in logische groepen. Behulpzaam bij het vaststellen van een complexe situatie of bij het vinden van thema’s. Zeer nuttig voor ieder team na een brainstormsessie en voor het analyseren van klantverzoeken en/of -behoeften.

Beschrijving

Te gebruiken om thema’s en berichten vanuit de demandorganisatie af te leiden, vanuit bijvoorbeeld interviews, enquêtes of focusgroepen. Veelal gebruikt wanneer een doorbraak nodig is, buiten de traditionele denkwijze om.

Gebruik

  • Verzamel de ideeën verkregen na een brainstormsessie. Of verzamel de behoeften van de klant c.q. gebruikersorganisatie op basis van interviews, enquêtes en dergelijke.
  • Schrijf ieder item op een zelfklevend briefje (blijf zo dicht mogelijk bij de originele beschrijving).
  • Plak de zelfklevende briefjes willekeurig op een bord of flip-over.
  • Stel de deelnemers in staat om in stilte een en ander te groeperen.
    • Het is okay om briefjes te verplaatsen die iemand anders al heeft verplaatst. Bij het niet eens zijn waar iets hoort kan een duplicaat briefje worden gemaakt.
    • Stilte is essentieel! Laat de praters de niet-praters niet overheersen
  • Wanneer de clustering klaar is, wordt een ‘hoofd’label bij iedere groep geplaatst.
    • Doorloop de groepen één voor één.
    • Vraag de deelnemers om te interpreteren wat ze zien.
    • Vraag hen om een label of een belangrijk thema voor die groep voor te stellen.
    • Schrijf het thema op een grotere zelfklevend briefje (het “hoofd”label) en plaats deze bovenaan de cluster.
    • Ga door totdat alle clusters zijn gelabeld.
  • OPTIE: Doe eventueel een tweede ronde van clustering. Breng alle zelfklevende briefjes, van elk cluster, bij elkaar, zodanig dat alleen het `hoofd’label zichtbaar is. Verplaats vervolgens de `hoofd’labels in groepen. Hiermee wordt een `master `hoofd’label’ gemaakt voor de grotere clusters.
  • Vul het diagram in en bespreek de resultaten.
    • Hoe hebben de gevonden patronen invloed op de acties?
    • Als met de behoeften van demandorganisatie wordt gewerkt, verplaats dan een en ander naar ontwikkeleisen, op basis van de behoeften. Eventueel kunnen de behoeften op basis van een Kano-model worden gecategoriseerd.

 

Affiniteitdiagram - voorbeeld

Affiniteitdiagram – voorbeeld

Reageren niet meer mogelijk.

Supported by