DMAIC

Doel

Een gestructureerde aanpak om problemen op te lossen,  die het creatieve denken stimuleert binnen bepaalde grenzen, zoals het behoud van het basisproces, -product of -dienst. De letters DMAIC staan voor de vijf fasen van de Six Sigma-verbetermethodiek: Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Deze fasen leiden een verbeteringsteam op een logische wijze door het proces om te zorgen dat oplossingen actief blijven. Dit proces loopt vanaf het definiëren van een probleem, via het vaststellen van de beste oplossing (gekoppeld aan de onderliggende oorzaken) naar het implementeren van oplossingen.

Beschrijving

D: Define opportunity / Defineer de kans

M: Measure performance / Meet de prestatie

A: Analyze opportunity / Analyseer de kans

I: Improve performance / Verbeter de prestatie

C: Control performance / Controleer de prestatie

Gebruik

Er kan op twee manieren gebruik worden gemaakt van DMAIC. Tevens dient er een keuzemechanisme te zijn om de juiste verbeteringsprojecten te selecteren. 

Projectteam aanpak

  • Aan de projecten worden experts toegewezen. Deze experts houden zich fulltime bezig met de projecten.
  • Teamleden werken parttime aan het project. Het werk aan het project wordt afgewisseld met regulier werk.
  • Volledige betrokkenheid van alle teamleden in alle DMAIC-fasen.
  • Duur van het project kan 1 tot 4 maanden zijn, afhankelijk van de omvang (sommige projecten duren langer, maar korter is beter omdat dan sneller winst kan worden gerealiseerd).

Kaizen aanpak

  • Een snelle (1 week of minder), intense vooruitgang boeken door alle DMAIC-stappen uit te voeren, behalve volledige invoering.
  • Voorbereidende werkzaamheden voor definiëren (D), en soms op meten (M), worden gedaan door een subgroep.
  • De rest van het werk wordt gedaan door het volledige team gedurende een aantal dagen of een week. In deze periode werken ze alleen aan het verbeterproject en zijn ze niet bezig met hun reguliere werk.

Projectselectie

De meeste teamleden maken over het algemeen geen onderdeel uit van een verbeteringsproject, totdat het probleem of de verbetering is geïdentificeerd. Het selecteren en definiëren van verbeteringsprojecten heeft betrekking op:

  • Doelgebieden worden meestal bepaald door te kijken naar wat belangrijk is voor de demandorganisatie (de `waardebepalers zoals kosten, winst, omzet, klantsegmenten enzovoort). Er worden ideeën verzameld vanuit diverse bronnen (klant- en marketinginformatie, procesgegevens, meningen van werknemers, wijzigingen in de wet- en regelgeving enzovoort)
  • Het projectselectieproces begint met het screenen van de ideeën op basis van slechts enkele kritieke (beslissende) criteria om de lijst beter beheersbaar te houden. Elke resterend idee wordt toegewezen aan iemand die er meer onderzoek naar zal doen en een ontwerphandvest (charter) opstelt dat voorziet in meer details over potentiële kosten en baten, omvang enzovoort. Deze ontwerphandvesten worden getoetst aan strenge criteria om de beste kansen te selecteren.
  • De beslissing over welk project de beste kandidaat is om uitgevoerd en geïmplementeerd te worden, is strategisch van aard, waarbij het belang voor de demandorganisatie voorop staat.

Projectselectie - voorbeeld

Projectselectie – voorbeeld


Reageren niet meer mogelijk.

Supported by