(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)
Lean IT
Levering van specifieke gestandaardiseerd services, op aanvraag (on demand). De services worden intern aangeboden (private cloud) maar meestal wordt verwezen naar outsourced serviceverlening (public cloud) of een combinatie (hybrid cloud).
Onderdeel van Laag E: Gedeelde overtuigingen en waarden
Cultuur wordt als de bovenste beschermende (dek)steen (capstone) beschouwd en is het resultaat van een gedragsverandering; de bekroning.
- Procesverwerking: De maximale hoeveelheid eenheden (of activiteiten) die kunnen worden voortgebracht in een bepaalde periode.
- Specifieke vaardigheden: Prestatievermogen in de vorm van competenties
- Functionele requirements: Het gedrag of de functies die een informatiesysteem vervult.
Het proces om strategieën te selecteren en een akkoord over doelstellingen te bereiken, door het veelal in discussievorm, heen en weer & op en neer ´gooien en vangen´ van informatie en ideeën, tussen managers en hun teams.
Het zoveel mogelijk samenbrengen (fysiek of met behulp van het virtueel gebruik van online tools) van de mensen en middelen, ondersteunend aan alle of een deel van een proces.
Iemand van het senior management die rapporteert aan het hoogste niveau in de organisatie. Zorgt ervoor dat er op dit hoogste niveau overzicht is over alle aan Lean IT gelieerde projecten en zorgt dat voldoende prioriteit wordt gegeven. Is eindverantwoordelijk voor de snelle en succesvolle Lean IT transformatie.
Iemand die is aangesteld om een Lean IT Verbetertraject te faciliteren en te vergemakkelijken; het beheer en de planning van de uitvoering. De persoon dient te beschikken over de wil en de gedrevenheid om iedereen continu scherp te houden om de fundamentele verbeteringen te bereiken.
Meerdere supplyorganisaties, in een combinatie van insourcing en outsourcing, die samenwerken om gezamenlijk de belangrijkste elementen binnen een IT-service keten te ondersteunen.
Betreft een constante hoeveelheid onderhanden werk en bepaalt het maximum aantal verwerkingen (uren, incidenten, wijzigingen etc) op de werkvloer.
Voortdurend werken aan verbeteren. Vandaag iets beter doen dan gisteren en vasthouden wat al bereikt is. De werkwijze is het invoeren van nieuwe activiteiten en het elimineren van de activiteiten die geen of weinig waarde toevoegen. Het doel is het verhogen van de effectiviteit door het verminderen van inefficiënties in het proces en verspilling.
De Japanse term is Kaizen waarbij Kai staat voor verandering en Zen staat voor goed (zie Kaizen).
Een continu (terugkoppelings)proces om resultaten te beoordelen, te modificeren, te plannen en te implementeren. Het proces is volledig afgestemd op het conceptueel kader (missie, visie en strategische doelen) en gericht op data-gedreven beslissingen. Het zorgt ervoor dat de klant krijgt wat hij / zij wil.
Continu organisatieproces met als doel om oplossingen voor problemen te vinden, problemen op te lossen en de oplossingen te delen. Het doel is het bereiken van perfectie, om waardestromen en klantwaarde te verbeteren. De filosofie is om frequent processen te reviewen, mogelijkheden voor verbetering te identificeren en veranderingen door te voeren om dichter bij perfectie te komen.
Identificatie en eliminatie van de oorzaken van een probleem, waardoor herhaling wordt voorkomen.
De aspecten die overwogen dienen te worden bij de implementatie, om de culturele verandering mogelijk te maken (enabler).