Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 17 namen in deze lijst die beginnen met de letter C.
Cloud
Leveringsstrategieën (sourcing)
Levering van specifieke gestandaardiseerd services, op aanvraag (on demand). De services worden intern aangeboden (private cloud) maar meestal wordt verwezen naar outsourced serviceverlening (public cloud) of een combinatie (hybrid cloud).

Cultuur
Lean IT principe
Onderdeel van Laag E: Gedeelde overtuigingen en waarden
Cultuur wordt als de bovenste beschermende (dek)steen (capstone) beschouwd en is het resultaat van een gedragsverandering; de bekroning.

Capaciteit (capacity)
Managementaspect
- Procesverwerking: De maximale hoeveelheid eenheden (of activiteiten) die kunnen worden voortgebracht in een bepaalde periode.
- Specifieke vaardigheden: Prestatievermogen in de vorm van competenties
- Functionele requirements: Het gedrag of de functies die een informatiesysteem vervult.

Catchball (vangbal)
Managementaspect
Het proces om strategieën te selecteren en een akkoord over doelstellingen te bereiken, door het veelal in discussievorm, heen en weer & op en neer ´gooien en vangen´ van informatie en ideeën, tussen managers en hun teams.

Cellulaire organisatie
Hulpmiddelen & technieken - Generieke organisatieaspecten
Het zoveel mogelijk samenbrengen (fysiek of met behulp van het virtueel gebruik van online tools) van de mensen en middelen, ondersteunend aan alle of een deel van een proces.

Champion / sponsor
Rol binnen een Lean IT Transformatie
Iemand van het senior management die rapporteert aan het hoogste niveau in de organisatie. Zorgt ervoor dat er op dit hoogste niveau overzicht is over alle aan Lean IT gelieerde projecten en zorgt dat voldoende prioriteit wordt gegeven. Is eindverantwoordelijk voor de snelle en succesvolle Lean IT transformatie.

Change agent (wijzigingsvertegenwoordiger)
Rol binnen een Lean IT Verbeterteam
Iemand die is aangesteld om een Lean IT Verbetertraject te faciliteren en te vergemakkelijken; het beheer en de planning van de uitvoering. De persoon dient te beschikken over de wil en de gedrevenheid om iedereen continu scherp te houden om de fundamentele verbeteringen te bereiken.

Check sheet
7QC-hulpmiddelen
Zie Turflijst

Co-sourcing / Multi-sourcing
Leveringsstrategieën (sourcing)
Meerdere supplyorganisaties, in een combinatie van insourcing en outsourcing, die samenwerken om gezamenlijk de belangrijkste elementen binnen een IT-service keten te ondersteunen.

Constante werkstroom (constant work in process - CONWIP)
Waardestroomaspect
Betreft een constante hoeveelheid onderhanden werk en bepaalt het maximum aantal verwerkingen (uren, incidenten, wijzigingen etc) op de werkvloer.

Constraint
Waardestroomaspect
Zie Bottleneck

Continu verbeteren (Kaizen)
Continue service- / kwaliteitsverbetering
Voortdurend werken aan verbeteren. Vandaag iets beter doen dan gisteren en vasthouden wat al bereikt is. De werkwijze is het invoeren van nieuwe activiteiten en het elimineren van de activiteiten die geen of weinig waarde toevoegen. Het doel is het verhogen van de effectiviteit door het verminderen van inefficiënties in het proces en verspilling.
De Japanse term is Kaizen waarbij Kai staat voor verandering en Zen staat voor goed (zie Kaizen).

Continue feedbacklus (continuos feedback loop)
Continue service- / kwaliteitsverbetering
Een continu (terugkoppelings)proces om resultaten te beoordelen, te modificeren, te plannen en te implementeren. Het proces is volledig afgestemd op het conceptueel kader (missie, visie en strategische doelen) en gericht op data-gedreven beslissingen. Het zorgt ervoor dat de klant krijgt wat hij / zij wil.

Continue verbetering (continual improvement)
Continue service- / kwaliteitsverbetering
Continu organisatieproces met als doel om oplossingen voor problemen te vinden, problemen op te lossen en de oplossingen te delen. Het doel is het bereiken van perfectie, om waardestromen en klantwaarde te verbeteren. De filosofie is om frequent processen te reviewen, mogelijkheden voor verbetering te identificeren en veranderingen door te voeren om dichter bij perfectie te komen.

Correctieve actie
Prestatieaspect
Identificatie en eliminatie van de oorzaken van een probleem, waardoor herhaling wordt voorkomen.

Culturele enabler
Managementaspect
De aspecten die overwogen dienen te worden bij de implementatie, om de culturele verandering mogelijk te maken (enabler).

Cyclustijd
Tijdsbestedingsaspect
De tijd die verstrijkt ,voordat de dienstverleningscyclus zicht herhaalt of de tijd die een medewerker besteedt aan bepaalde taken, voordat dezelfde taken worden herhaald.

Supported by