Glossary

(laatst bijgewerkt op 22 december 2014)

Lean IT

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 12 namen in deze lijst die beginnen met de letter D.
DMAIC
Continue service- / kwaliteitsverbetering
Acroniem voor de vijf stappen die een uitvoerend Lean IT Verbetertraject doorloopt, tijdens probleemoplossing (continue verbetering): Define (definiëren), Measure (meten), Analyze (analyseren), Improve (verbeteren) & Control (controleren). Het betreft een projectmatige aanpak. De kracht ligt in het optimaliseren en aanpakken van ‘root causes’ (grondoorzaken) van problemen in een proces.

Dagbord
Visueel management techniek
'Bord' dat wordt gebruikt om informatie en updates binnen het team te delen. Het dagbord wordt gebruikt tijdens de dagstart (stand-up meeting).

Dagelijkse-Kaizen
Kaizen-soort
Kleinere, gerichte meerdaagse gebeurtenissen, de zogenaamde Kaizen-events, en kleinere verbeteringen staan bekend als dagelijkse Kaizen of Kaizen blitz.

De stem van de klant
Lean IT principe
Onderdeel van Laag C: Perspectieven van bewustwording
Beginnen met het einde in gedachten!

De-bottleneck
Waardestroomaspect
Het verbeteren van de doorvoersnelheid van het knelpunt in het proces, op basis van een capaciteitsanalyse. Hiervoor wordt de efficiëntie van de voortbrengingsketen als geheel verbeterd.

Defecten / Fouten (defects)
Lean IT verspillingsvorm
Onjuiste, niet tijdige, gebrekkige en verwarrende gegevens, informatie en processen waardoor slechte beslissingen worden veroorzaakt. Ook het externe en interne compliance- en risicomanagement worden beïnvloed als onjuiste informatie tot risico’s leidt.

Deming-cyclus
(Edward Deming) / Continue service- / kwaliteitsverbetering
De Deming-cyclus, of PDCA-cyclus, is ondersteunend aan continue kwaliteitsverbetering en bestaat uit de logische opeenvolging van vier herhalende stappen: Plan, Do, Check en Act; plannen (voorstel), doen (het plan uitvoeren), controleren (normen vergelijken) en acteren (borgen of normen bijstellen).

Doorbraak doelstellingen (breakthrough objectives)
Managementaspect
De doelstellingen die gekenmerkt worden door multi-functioneel teamwork, significante verandering in de organisatie, significant concurrentievoordeel en grote reikwijdte voor de organisatie.

Doorbraakproces (breakthrough process)
Managementaspect
Een gerichte verbeteractiviteit die plaats vindt binnen een afgebakende periode.

Doorlooptijd (lead time)
Tijdsbestedingsaspect
De tijd die zit tussen de start van een actie en het moment waarop de actie is afgerond of de totale tijd die nodig is (minuten, uren, dagen, weken) om een verzoek om te zetten (via een proces) in een (verwacht) resultaat (bijvoorbeeld het leveren van een IT-service).

Doorstroming (continuous flow)
Lean Thinking-principe / Lean IT ‘vijfstaps denkproces’
Synoniem voor continue doorstroming.
De soepele, ononderbroken werking van een IT-service via een reeks van processtappen, zodanig dat de IT-service zonder onderbrekingen aan de demandorganisatie wordt geleverd.

Doorstroming, vraagsturing & precies op tijd
Lean IT principe
Onderdelen van Laag D: De ononderbroken voortgang
Vraagsturing (pull): al het werk wordt precies op tijd (just-in-time = JIT) uitgevoerd, wordt getriggerd door een visueel vraagsignaal van de klant (‘kanban’); dit verbetert de doorstroming (flow) en verkleint voorraden.

Supported by